Błonnik witalny

Do niezbędnych składników pokarmowych należy błonnik. Jest on zawarty przede wszystkim w produktach pokarmowych pochodzenia roślinnego. Utożsamiany jest z celulozą – bardzo powszechnie występującym węglowodanem. Nasz organizm nie zawiera enzymu, który pozwalałby mu strawić błonnik, nie jest więc on substancją odżywczą. Jednak bez diety zawierającej produkty bogate w błonnik, nasz przewód pokarmowy nie mógłby prawidłowo funkcjonować. Wśród dostępnych na rynku suplementów diety pojawił się ostatni błonnik witalny. Czym on jest? Jakie są jego właściwości zdrowotne? Kto i dlaczego powinien go stosować?

Dlaczego nasz organizm potrzebuje błonnika?

Jak już wspomniane zostało we wstępie do naszego artykułu, błonnik zapewnia prawidłowe funkcjonowanie naszego przewodu pokarmowego. W jego skład wchodzą pektyny, ślina, hemiceluloza, guma i celuloza. Pod wpływem wody ma on zdolność do pęcznienia. Stąd też pobudza on jelita do usuwania toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Występujący głównie w produktach pochodzenia roślinnego dzieli się na dwa podstawowe rodzaje:

  • błonnik pochodzenia naturalnego;
  • błonnik suplementarny.

Jakie produkty zawierają najwięcej błonnika?

Mimo zaleceń lekarzy i dietetyków nasza dieta zawiera zbyt małą ilość produktów bogatych w błonnik. Po części jest to spowodowane naszą niewiedzą na temat tego, które produkty są w niego bogate. Stąd podpowiadamy, w jakich produktach znajduje się najwięcej błonnika. Najlepszym źródłem błonnika są:

  • pełnoziarniste pieczywo;
  • otręby pszenne;
  • jabłka;
  • porzeczki;
  • fasolka szparagowa;
  • brązowy ryż;
  • gruboziarniste kasze;
  • soczewica;
  • soja;
  • groch i fasola;
  • płatki kukurydziane i owsiane;
  • wszystkie odmiany kapusty;
  • warzywa korzeniowe, a w szczególności marchew i buraczki;
  • śliwki;
  • suszone morele i figi.

Owoce starajmy się jeść nie obierając ich ze skórki. Także o ile jest to możliwe, warzywa powinniśmy jeść nieobrane i surowe.

Jak działa błonnik?

Bardzo często błonnik porównywany jest do miotełki, która wymiata z naszego przewodu pokarmowego niestrawione resztki pokarmów. Działanie błonnika jest jednak o wiele szersze. Wpływa bardzo korzystnie na nasz organizm ponieważ:

  • stabilizuje poziom glukozy we krwi;
  • obniża przyswajanie węglowodanów;
  • zapewnia na dłużej uczucie sytości;
  • zmniejsza wchłanianie cholesterolu.

Jakie składniki zawiera?

Zawiera trzy podstawowe składniki, których właściwości prozdrowotne i lecznicze były doskonale znane naszym prababciom i babciom: babkę jajowatą, babkę płesznik oraz len. Każdy z tych składników spełnia niezwykle ważne funkcje. Babka jajowata oraz len zawierają bardzo duże ilości śluzu. Dzięki temu pęcznieją pod wpływem wody, mogą ją także wchłaniać. Te właściwości sprawiają, że następuje zmiękczenie masy jelitowej, a jednocześnie zwiększenie jej objętości. Zapobiegają więc zaparciom. Ale mogą pomóc także w przypadku biegunki, wchłaniając nadmiar wody, która znajduje się w masie jelitowej. W nasionach babki płesznik są z kolei składniki, które pęczniejąc w jelitach działają jako środek o łagodnych właściwościach przeczyszczających. Pochłaniają także z pożywienia szkodliwe substancje, ułatwiają przesuwanie się masy jelitowej i jej wydalenie. Wszystkie składniki, które zawiera błonnik witalny zapobiegają więc zaparciom. Chroniąc i usprawniając pracę przewodu pokarmowego, może odgrywać ważną rolę w profilaktyce zapalenia uchyłka jelita oraz w profilaktyce zespołu jelita drażliwego i raka jelita grubego.

Wpływ błonnika na nasze zdrowie

Na początku błonnik był traktowany jako substancja balastowa, ze względu na małe wykorzystanie przez organizm. Później odkryto w nim nowe właściwości mające korzystny wpływ na organizm.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/B%C5%82onnik

Błonnik WitalnyDzięki obecności błonnika musimy więcej czasu poświęcić na rozdrobnienie i przeżucie pokarmu. Wcześniej więc zaspokoimy głód. Błonnik witalny jest bardzo skutecznym suplementem diety wspierającym proces odchudzania się. Sprawdza się on w przypadku problemów z nadmiernym apatytem. Bardzo wiele diet odchudzających po zakończeniu ich stosowania bardzo szybko prowadzi do efektu jo-jo. Zapobiega powstawaniu tego znienawidzonego efektu. Zawarty w produktach roślinnych błonnik pomaga utrzymać prawidłową wagę ciała, chroni przed otyłością i chorobami, do których w dużej mierze przyczynia się otyłość. Dieta składająca się z produktów bogatych w błonnik dodatkowo wsparta przyjmowaniem błonnika witalnego, pełni bardzo ważną rolę w profilaktyce i leczeniu cukrzycy. Nasze dzienne zapotrzebowanie na błonnik wynosi 35 g. Taka ilość błonnika zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. W przypadku osób, które stosują się do zaleceń dietetyków i lekarzy odnośnie dziennego spożycia błonnika znacznie rzadziej dochodzi do podwyższonego poziomu cholesterolu. Co więcej, zmniejsza się poziom jego „złej” frakcji, a wzrasta poziom „dobrej”. Obniża także ciśnienie krwi, ponieważ ma właściwości do wiązania jonów sodu.

Sposób stosowania

Dostępny w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością błonnik witalny występuje w postaci proszku. Nie może być jednak zażywany bezpośrednio w tej formie, gdyż po spożyciu go w tej postaci może dojść do blokady jelit. Przed spożyciem musimy go więc rozpuścić. Rozpuszczamy go w 1/2 litra przegotowanej wody, soku owocowym lub w mleku. Rozpuszczony błonnik powinniśmy wypić trzy godziny przed posiłkiem i bezpośrednio po jego spożyciu. Dzięki temu znacznie szybciej zaspokoimy głód. Decydując się na przyjmowanie błonnika witalnego, musimy pamiętać o zwiększeniu ilości wypijanej w ciągu dnia wody.

Czy wszyscy mogą go stosować?

Mimo że jest to produkt całkowicie naturalny, istnieją pewne przeciwwskazania do jego przyjmowania. Na pewno nie mogą go stosować osoby, które cierpią na następujące dolegliwości:

  • bóle brzucha o nieustalonej przyczynie;
  • niedrożność jelit;
  • trudną do farmakologicznego uregulowania cukrzycę typu II;
  • wymioty i/lub nudności;
  • krwawienia z odbytu;
  • chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy;
  • stany zapalne dróg żółciowych.

Stosowanie błonnika witalnego powinny skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym osoby, które chorują na cukrzycę. Konsultacji z lekarzem rodzinnym powinni zasięgnąć także rodzice, którzy chcą go podawać dzieciom mającym mniej niż 12 lat. Osoby, które zażywają leki powinny odczekać przynajmniej pół godziny przed wypiciem błonnika. Zbyt duża ilość błonnika witalnego nie jest wskazana także w przypadku osób starszych. Zażywanie błonnika nie jest zalecane także kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią.

Korzyści

Osoby, które przyjmują suplementy diety z błonnikiem witalnym mogą zapomnieć o:

  • problemach z wypróżnianiem się;
  • dolegliwościach związanych z hemoroidami;
  • podwyższonym poziomem cholesterolu;
  • nadciśnieniem.

Dieta zawierająca w pełni naturalny błonnik witalny sprzyja zachowaniu zgrabnej sylwetki, gdyż ułatwia pozbycie się nadmiernej ilości kilogramów. Dodatkowo suniemy ze swojego organizmu metale ciężkie, będące przyczyną chorób nowotworowych azotyny oraz inne rodzaje toksyn.

Bardzo długo nie zdawano sobie sprawy, jak bardzo ważną substancją dla naszego organizmu jest błonnik. Trzeba było wielu lat, aby odkryto prozdrowotne właściwości błonnika pokarmowego. Nasza dieta składa się obecnie z produktów żywnościowych, które zostały bardzo wysoko przetworzone. Spożycie błonnika jest więc bardzo małe. Jego niedobór sprzyja cukrzycy typu II, kamicy żółciowej, próchnicy zębów, chorobom jelita grubego, w tym także rakowi. Włączając do swojej codziennej diety błonnik możemy zapobiec więc wielu chorobom, zachować piękną sylwetkę. Nie zapominajmy jednak, że mimo wielu cennych właściwości prozdrowotnych, żaden błonnik, także ten witalny, nie jest lekiem. Błonnik witalny nie jest także cudowną dietą. Może nas wspierać w pozbyciu się nadmiernych kilogramów, może zapobiegać rozwojowi wielu chorób i wspomóc ich leczenie. Efekty działania błonnika nie pojawią się natychmiast. Zanim po niego sięgniemy powinniśmy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ na efekty przyjdzie nam trochę poczekać. Nie zwiększajmy też zalecanej dziennej dawki błonnika witalnego – efekt działania błonnika nie nastąpi dzięki temu szybciej.

20 komentarzy

  1. Zosia
  2. Tomek
  3. Asia
  4. Kasia
  5. Mirek
  6. Cecylia
  7. Grzegorz
  8. Kamil
  9. Gabi
  10. Monia
  11. Jadwiga
  12. Marysia
  13. Kasia
  14. Pati
  15. Monika
  16. Paulina
  17. Ola
  18. Kinga
  19. Mariola
  20. Iza