Młody Jęczmień

Młody Jęczmień to jedno z najstarszych zbóż znanych człowiekowi. Był uprawiany jeszcze przed naszą erą. Już wtedy jego ziarna były podstawą wyżywienia wielu warstw społecznych, starożytni cenili także młody, zielony jęczmień. Podobno bardzo chętnie spożywany był przez rzymskich gladiatorów. Zapewniał on im więcej siły, ich organizmy były bardziej sprawne. Z powodu częstego sięgania po jęczmień rzymskich gladiatorów nazywano nawet „bordearii”,, czyli „pogryzacze jęczmienia”. Później jego właściwości zdrowotne zostały zapominane. Dzisiaj został odkryty na nowo. Sięgają po niego gwiazdy kina, celebryci, ale także zwykli ludzie, którzy chcą zdrowo się odżywiać i utrzymać prawidłową wagę. Sięgają po niego również te osoby, które chcą pozbyć się nadmiernej ilości kilogramów. Czy  jęczmień rzeczywiście może im w tym pomóc? Jakie zawiera składniki? Jakie są jego właściwości?

Młody Jęczmień – Bomba witaminowa

Prowadzone nad młodym jęczmieniem badania pozwoliły udowodnić, że kryje on w sobie bardzo dużo witamin. Zawiera on witaminy z grupy B – witaminę B1, B2, B6. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego układu nerwowego. Biorą także udział w przemianie tłuszczów, aminokwasów i węglowodanów. Oprócz tego w młodym jęczmieniu znajduje się witamina C i E oraz przekształcany w witaminę A beta-karoten. Zielony jęczmień dostarcza nie tylko witamin, ale także niezbędnych nam minerałów. Jest bardzo bogatym źródłem potasu, który jest kluczowym pierwiastkiem dla prawidłowej pracy serca. Do tego zawiera on mnóstwo wapnia, który jest niezbędny dla utrzymania w dobrej kondycji naszego układu kostnego. Może więc być stosowany w profilaktyce osteoporozy. Dzięki dużej zawartości żelaza pomaga zapobiegać anemii. Żelazo, które zawierają młode liście jęczmienia jest wchłaniane przez organizm niezwykle szybko. Wzmacnia także paznokcie i włosy, gdyż w jego młodych liściach znajduje się cynk, krzem i mangan. Dostarcza nam także błonnika i selenu.

Jak widać, w młodych liściach jęczmienia jest mnóstwo niezbędnych nam składników odżywczych. Zdaniem doktora Yoshihide Hagiwara w pełni zasługuje na miano „najbogatszego środka spożywczego na świecie”.

Właściwości zdrowotne młodego jęczmienia

Bogactwo witamin i minerałów sprawia, że zielony jęczmień ma wiele właściwości prozdrowotnych. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Zielone liście jęczmienia mają silne właściwości przeciwutleniające. To dzięki nim działają one przeciwzapalnie, zwalczają wirusy i zapobiegają rozwojowi chorób nowotworowych. Warto podkreślić, iż jęczmień zielony zawiera witaminę B17. Jest ona obecna w bardzo niewielu produktach spożywczych, a w świetle najnowszych badań, witamina ta w sposób selektywny (czyli nie wpływa niekorzystnie na zdrowe, nie zaatakowane przez nowotwór komórki) niszczy komórki rakowe. Substancje kancerogenne są zawarte przez zawarte w jęczmieniu enzymy.

Bardzo ważnym składnikiem zielonego jęczmienia jest chlorofil. Ma on właściwości przeciwzapalnie, działa on także zabójczo na liczne bakterie. Zapobiega anemii. W trakcie prowadzonych nad młodym jęczmieniem badań udało się w nim wykryć aż dwadzieścia enzymów, które pełniąc funkcję biokatalizatora dla zachodzących w naszym organizmie reakcji chemicznych wspierają przemianę materii. Jednym z enzymów, których obecność została stwierdzona w młodych liściach jęczmienia jest dysmutaza ponadtlenkowa. To enzym występujący niezwykle rzadko. W jęczmieniu jest go wyjątkowo dużo. Enzym ten opóźnia procesy starzenia się mózgu, działa destrukcyjnie na wolne rodniki.

Jęczmień chroni nas także przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego, przed występującymi w środowisku substancjami, które mogą wywoływać choroby nowotworowe oraz przed promienia Rentgena. Właściwości te jęczmień zawdzięcza obecności silnego antyutleniacza, którym jest isoflowanoid izowiteksyna.

Jak zażywać?

Młody JęczmieńMłody jęczmień dostępny jest w postaci rozdrobnione, wysuszonej trawy lub sproszkowanego soku. Najwięcej cennych składników odżywczych zawiera sproszkowany sok. Do tego niemal wszystkie składniki w nim zawarte trafiają do komórek naszego organizmu, gdyż proces produkcji soku sprawia, że jest on pozbawiony błonnika. Wysuszona trawa jęczmienna zawiera mniej składników odżywczych, są one także gorzej przyswajane przez organizm. Nie oznacza to jednak, że wysuszona trawa jęczmienna jest całkowicie pozbawiona składników odżywczych, a tym samym bezwartościowa. Napój z młodego jęczmienia powinniśmy pić trzy razy dziennie, gdyż tylko dzięki temu utrzymamy dobrą kondycję psychiczną i fizyczną. Sproszkowany jęczmień należy rozpuścić w szklance świeżo wyciśniętego soku z owoców lub w chłodnej, przegotowanej wodzie. Można go dodawać także do zup, posypywać nim surówki, łączyć z płatkami owsianymi lub jogurtem. Pamiętajmy, aby nigdy nie rozpuszczać jęczmienia w gorącej wodzie. Wysoka temperatura sprawia, że żelazo zamieniane jest w tlenek, który organizm wchłania z trudem, do tego wysoka temperatura zniszczy wiele znajdujących się w młodym jęczmieniu witamin. Wypity przed śniadaniem dostarczy nam energii na cały dzień. Mnóstwo przepisów na to, jak można wykorzystać zielony jęczmień zainteresowane osoby mogą znaleźć na stronach internetowych.

Kto szczególnie powinien stosować preparaty z młodego jęczmienia?

Jest zalecany wszystkim. Jest jednak grupa osób, które szczególnie powinny po niego sięgnąć. Do grupy tej należą przede wszystkim:

  • osoby chore na cukrzycę;
  • chorzy na choroby serca i układu krążenia;
  • osoby cierpiące na niedokrwistość;
  • wszyscy, którzy stosują dietę odchudzającą;
  • osoby osłabione;
  • osoby w podeszłym wieku, które mają problemy z perystaltyką jelit;
  • cierpiące na halitozę.

Jęczmień zielony może być zażywany przez osoby w każdym wieku. Można go podawać również dzieciom. Suplementy zawierające jęczmień mogą stosować kobiety, które planują zajście w ciążę oraz te, które już spodziewają się narodzin potomka. Bogactwo składników zawartych w młodym jęczmieniu sprawia, że mogą po niego sięgnąć także kobiety karmiące piersią.

Czy pomoże Mi schudnąć?

Suplementy, które zawierają jęczmień polecane są osobom, które zamierzają pozbyć się nadmiernej ilości kilogramów. Ze względu na wysoką zawartość błonnika, w tym także tego, który jest rozpuszczalny w wodzie sprawia, że dłużej nie odczuwamy głodu. Rzadziej więc będziemy sięgać po różnego rodzaju przekąski, że do zaspokojenia uczucia głodu wystarczą nam mniejsze porcje niż zazwyczaj. Do tego żołądek jest opróżniany o wiele wolniej. Z kolei nierozpuszczalny błonnik pobudza do pracy jelita, a tym samym zapobiega zaparciom – to częsty skutek uboczny stosowania diet odchudzających. Wszystkie osoby, które zdecydują się sięgnąć po preparaty zawierające jęczmień muszą mieć jednak świadomość, że pomaga on schudnąć, ale nie zastępuje aktywności fizycznej i zbilansowanej diety.

Jak działa – krótkie podsumowanie

Podsumujmy, jakie są właściwości młodego jęczmienia:

  • uzupełnia niedobory witamin i minerałów;
  • oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji;
  • unieszkodliwia substancje kancerogenne i wolne rodniki;
  • pobudza;
  • utrzymuje w organizmie równowagę kwasowo-zasadową.

Młody jęczmień to skarbnica witamin i innych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych. Powinny po nie go sięgnąć nie tylko osoby, które stosują dietę odchudzającą. Zielony jęczmień pomaga w leczeniu cukrzycy, chorób krążenia i zmian skórnych. Ma działanie przeciwwirusowe, przeciwzapalne, zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych. Pomaga nie tylko w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej, ale także psychicznej. Jest produktem pełnowartościowym, który powinien stanowić uzupełnienie racjonalnej diety każdego z nas. Pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na wiele niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników. Zawarte w młodym jęczmieniu składniki odżywcze są bardzo dobrze przyswajane przez organizm. Jęczmień zielony ma tak wiele zalet, że nikt z nas nie powinien mieć żadnych wątpliwości, czy warto go stosować.

19 komentarzy

  1. Monika
  2. Anka
  3. Kinga
  4. Barbara
  5. Natalia
  6. Aśka
  7. Agnieszka
  8. Agnieszka
  9. Gosia
  10. Konrad
  11. Kasia
  12. Marina
  13. Łucja
  14. Grzegorz
  15. Agata
  16. Gabia
  17. Sylwia
  18. Monika
  19. Beata