Spirulina

Spirulina jest jedną z alg. Ta roślina wyróżnia się zielonoszmaragdowym kolorem, bardzo niewielkimi rozmiarami. Mimo swojej niepozornej wielkości jest niezwykle cenna dla naszego organizmu. W świecie roślin próżno byłoby szukać innej rośliny, która byłaby tak bardzo bogata w składniki odżywcze, jak właśnie spirulina. Bardzo często w stosunku do spiruliny używane jest określenie: „mleko matki Ziemi”. Nie ma bowiem drugiej rośliny, która byłaby równie bogata w kwas gamma-linolenowy. Kwas ten występuje niezwykle rzadko, co już czyni spirulinę wyjątkową. Do tego, spirulina zawiera go bardzo dużo. Już w XVI wieku była głównym składnikiem diety Azteków – Indian zamieszkujących w czasach prekolumbijskich tereny obecnego Meksyku. Jako pierwsi zbadali ją francuscy naukowcy w latach sześćdziesiątych XX wieku.  Dlaczego współczesny człowiek powinien sięgnąć po spirulinę?

Najważniejsze składniki spiruliny

Spirulina jest bardzo bogata w białko – zawartość białka w suchej masie wynosi ok. 70%. Zawiera także witaminy A, B, C, D, E, K i inne. Spirulina jest bogata w magnez i beta-karoten.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spirulina_(dietetyka)

Białko

Spośród innych roślin, spirulina wyróżnia się bardzo wysoką zawartością białka. W odżywczej spirulinie znajduje się od sześćdziesięciu pięciu do nawet siedemdziesięciu jeden procent białka. Jeżeli porównamy ilość białka, która znajduje się w wołowinie z ilością białka, które zawiera, to okazuje się, że zawiera go ona trzy razy więcej niż mięso wołowe. Do tego jest praktycznie kompletne, bardzo nisko kaloryczne i praktycznie nie zawierające cholesterolu. W spirulinie jest znacznie więcej białka niż w soi, czy w mięsie drobiowym. Ze względu na tak wysoką zawartość białka chętnie sięgają po nią osoby, które stosuję dietę wegetariańską.

Aminokwasy egzogenne i endogenne

To kolejny, bardzo ważny składnik spiruliny. Aminokwasów egzogennych nasz organizm nie potrafi wyprodukować sam, musimy ich dostarczać wraz z pożywieniem. Są one niezbędne do budowy białek. Nasz organizm potrzebuje aż dziewięciu różnych aminokwasów egzogennych, w sprulinie jest obecnych wszystkie dziewięć. Do tego występują one w niej w idealnych proporcjach. Spirulina zawiera również komplet, czyli dziesięć, aminokwasów endogennych.

Chlorofil

Jest organicznym związkiem chemicznym, który bierze udział w procesie fotosyntezy. Jest on niezbędny człowiekowi między innymi w procesie usuwania toksyn przez wątrobę. Dodatkowo jego obecność zapobiega zakwaszeniu organizmu oraz do procesu regeneracji komórek.

Wapń

Do budowy kości organizm człowieka potrzebuje wapnia. Z reguły dostarczamy go włączając do swojej diety mleko i jego przetwory. Jednak w ostatnich latach przybywa osób, które nie tolerują zawartego w mleku i jego przetworach cukru o nazwie laktoza. Osoby te mogą więc zamiast po mleko sięgnąć po spirulinę, która zawiera znacznie więcej wapnia niż szklanka mleka.

Jakie jeszcze składniki zawiera spirulina?

Spirulina jest skrabnicą witamin i składników mineralnych. Zawiera duże ilości niezbędnej do utrzymania prawidłowego stanu naszych kości witaminy D. Oprócz tego jest bogata w witaminę E i K. Jest bogatym źródłem niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy jodu, potasu, magnezu, cynku, selenu, miedzi i chromu. Jest niezwykle bogata w beta-karoten, który w organizmie jest przekształcany w witaminę A. Niedobór tej witaminy bardzo niekorzystnie wpływa na nasz wzrok – może powodować tak zwaną kurzą ślepotę. Witamina A wpływa korzystnie na nasz układ odpornościowy, poprawia wygląd naszej skóry. Ze względu na obecność witaminy A, wspomaga leczenie jaskry i zaćmy.

Jakie ma właściwości?

SpirulinaZe względu na obecność kwasu gamma-linolenowego w naszym organizmie może zachodzić biosynteza substancji, które wpływają korzystnie na układ odpornościowy oraz substancji, które odpowiadają za prawidłowe ciśnienie krwi. Kwas gamma-linolenowy wspomaga także produkcję substancji, które zapobiegają tworzeniu się zakrzepów wewnątrz naczyń krwionośnych. Wspomnieliśmy, że spirulina zawiera chlorofil. Nie jest on jedynym barwnikiem, który występuje w spirulinie. Oprócz chlorofilu w składzie tej niezwykłej algi znajduje się także fikocyjanina. Ten niebieski barwnik wspólnie z chlorofilem mają działanie antyoksydacyjne. Wspólnie więc mogą uchronić nas przed zachorowaniem na choroby nowotworowe. Wspomniana fikocyjanina pomaga obniżyć występującą po posiłkach glikemię. Fikocyjanina ma bowiem właściwości hamujące pracę jednego z najważniejszych enzymów, lipazy trzustkowej. Glikemia poposiłkowa jest regulowana także poprzez jeszcze jeden składnik spiruliny – fenyloalaninę. Substancja ta działa hamująco na znajdujący się w podkorowej części mózgowia ośrodek głodu. Dzięki obecności glikolipidu H-b2, obniża także poziom lipidów we krwi. Chlorofil, fikocyjanin oraz fikoerytryn (również barwnik) chronią naszą skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Pośrednio więc spirulina opóźnia procesy starzenia się skóry.

Czy przyjmowanie suplementów zawierających spirulinę jest bezpieczne?

Raczej nie powinniśmy obawiać się wystąpienia niepożądanych reakcji po zażyciu suplementów zawierających spirulinę. Jak dotychczas tylko u bardzo małej liczby osób po zażyciu spiruliny doszło do reakcji alergicznej. Niepożądane reakcje takie jak: trudności z koncentracją, nadmierna potliwość, zaczerwienienie na twarzy, bóle głowy lub/i mięśni mogą wystąpić po zażyciu dawki spiruliny powyżej zalecanej. Dzienna zalecana dawka spiruliny nie może przekraczać 1 grama dziennie.

Czy dzięki spirulinie schudnę?

To często zadawane pytanie. Na pewno po spirulinę powinny sięgnąć osoby, które borykają się z nadwagą. Nie oznacza to jednak, że spirulina jest cudownym środkiem odchudzającym. Na pewno chroni ona przed wahaniami glukozy we krwi, sprawia, że tkanki naszego organizmu są bardziej wrażliwe na insulinę. Jeśli nawet nie pozbędziemy się nadmiernej ilości kilogramów, to z pewnością dzięki suplementom diety zawierającym spirulinę zmniejszymy ryzyko zachorowania na choroby, które bardzo często towarzyszą nadwadze i otyłości, na przykład cukrzycy. Pamiętajmy jednak, że nie jest cudowną tabletką, którą wystarczy zażyć, aby schudnąć. Może nas w walce z nadwagą wspomóc, ale nie schudnie za nas. Tabletka ze spiruliną nie zastąpi zdrowej i racjonalnej diety, ani też aktywności fizycznej.

Gdzie jest dostępna ?

Tabletki zawierające spirulinę są dostępne bez recepty. Kupimy je więc nie tylko w aptekach, ale także w sklepach ze zdrową żywnością. Mimo że można je nabyć bez recepty, przed zażyciem tabletek warto skonsultować się ze swoim lekarzem rodzinnym. Szczególnie powinny o tym pamiętać osoby z alergią. Ze względu na zawartość jodu jej stosowanie powinny skonsultować z lekarzem osoby chore na nadczynność tarczycy.

Jakie są korzyści z zażywania spiruliny?

Ze względu na liczne zalety, bogactwo witamin i składników odżywczych, spirulinie został nadany status superfood. Wspiera ona funkcjonowanie układu trawiennego, układu krążenia i naszego systemu odpornościowego. Dzięki tabletkom zawierającym spirulinę, w naszym układzie namnażają się pożyteczne bakterie. Następuje zwiększona produkcja zwalczających wirusy i bakterie białych ciałek krwi. Dzięki temu nasz organizm jest znacznie lepiej przygotowany do walki z wirusami wywołującymi opryszczkę, odrę, świnkę, czy grypę. Spirulina poprawia także pracę grasicy, co także przekłada się na zwiększenie odporności organizmu.

Spirulina jest dzisiaj nie tylko wydobywana z jezior położonych na terenie Ameryki Południowej i Środkowej, ale także z jezior położonych na kontynencie afrykańskim. Oprócz tego jej hodowlą zajmują się mieszkańcy Tajwanu,Chin i Korei. Nie ma chyba na świecie drugiej rośliny, która zawierałaby tak dużą ilość niezbędnych naszemu organizmowi składników odżywczych. Mimo że jest bardzo mikroskopijna, to jednak drzemie w niej ogromny potencjał, z którego korzysta coraz więcej osób na całym świecie. Ma specyficzny smak, który nie każdemu odpowiada. Jest jednak dostępna nie tylko w postaci sproszkowanej, ale także w formie tabletek. Jej smak można więc zniwelować, dobierając odpowiednią postać tego tak niezwykle dla nas cennego suplementu diety. Można ją dodawać do sałatek czy do koktajli.

16 komentarzy

  1. Marek
  2. Monika
  3. Lukrecja
  4. Tomek
  5. Anka
  6. Baśka
  7. Kamil
  8. Kasia
  9. Mariolka
  10. Sylwia
  11. Barbara
  12. Monia
  13. Karolina
  14. Asia
  15. Ewelina
  16. Karolina