Zielona kawa

Wśród żywności funkcjonalnej pojawiła się w ostatnim okresie zielona kawa. Nasiona kakaowca były znane człowiekowi jeszcze przed narodzinami Chrystusa. Za jej ojczyznę uważana jest Etiopia. Ale jej nasiona zostały spreparowane po raz pierwszy w Jemenie, tam także po raz pierwszy z nasion kakaowca został przygotowany po raz pierwszy aromatyczny napój. Zwyczaj picia kawy bardzo szybko rozpowszechnił się w krajach arabskich, dzisiaj jest to bardzo popularny napój na całym świecie. W Indiach i w Chinach kawa nie jest traktowana wyłącznie, jako napój pobudzający. W medycynie ludowej w tych krajach jest ona uważana za lekarstwo. Skąd bierze się zielona kawa? Jakie są je właściwości zdrowotne?

Skąd pochodzi zielona kawa?

Na całym świecie miliony ludzi rozpoczyna swój dzień od wypicia filiżanki aromatycznej kawy. W sklepach dostępna jest kawa rozpuszczalna, mielona i ziarnista. Ta ostatnia dostępna jest w dwóch wariantach: palona i niepalona. Tą pierwszą kawę większość z nas zna doskonale. Mało jednak osób zna kawę zieloną. Zielona kawa nie jest nowym gatunkiem kawy. Produkuje się ją z jeszcze niedojrzałych nasion kakaowca, stąd jej zielony kolor. Do tego nie poddaje się jej procesowi palenia. Nie jest ona także poddawana procesowi fermentacji. Od palonych ziaren kawy odróżnia się nie tylko kolorem, ale także aromatem i smakiem. Ma od niej łagodniejszy smak, jest mniej gorzka, ale za to bardziej kwaskowata. Zawiera taką samą ilość kofeiny, co kawa palona, podobnie więc do niej działa pobudzająco. Zieloną kawę pozyskuje się tylko z jednego gatunku kakaowca, z Robusty. Dzięki temu, że ziarna kawy nie zostały poddane procesowi palenia, zielona kawa nie traci cennych składników, ani też właściwości zdrowotnych.

Jakie składniki zawierają ziarna kawy?

Większość z nas sięga po kawę przede wszystkim dlatego, że zawarta w niej kofeina działa na nas pobudzająco. Ale w ziarenkach kawy kryją się cenne i bardzo wartościowe dla naszego organizmu składniki. Są to:

  • witaminy z grupy B;
  • antyoksydanty: kwas kawowy i chlorogenowy;
  • kwasy organiczne: mlekowy, octowy, glikolowy, mrówkowy;
  • sole, które wiążą potas, wapń, magnez, cynk, sód;
  • kwasy tłuszczowe;
  • białka;
  • błonnik;
  • węglowodany.

Zielona kawa zawiera te same składniki, co kawa palona. Jest ich w niej jednak o wiele więcej.

Jak działa na nasz organizm zielona kawa?

Ziarna kawy, których obróbka zakończyła się przed procesem palenia. Z uwagi na to, że w ziarnach nie zaszedł jeszcze proces pirolizy, ziarna kawy nie mają silnego aromatu i smaku.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kawa_zielona

Bardzo cennym składnikiem, który zawierają ziarenka zielonej kawy jest kwas chlorogenowy. Ten naturalny przeciwutleniacz występuje w zielonej kawie w bardzo dużej ilości. Ma on silne działanie wspomagające pozbycie się zbędnych kilogramów. Sprawia on, że zawarta w innych składnikach pokarmowych glukoza jest zdecydowanie mniej absorbowana przez organizm. Pomaga więc znacznie zredukować masę ciała. Ale działanie odchudzające kwasu chlorogenowego jest zdecydowanie mniejsze w przypadku osób, które stosują dietę o dużej zawartości tłuszczy. Decydując się na zażywanie preparatów zawierających zieloną kawę, musimy więc zmienić swój styl odżywiania się. Przede wszystkim konieczne jest ograniczenie w codziennej diecie ilości spożywanych tłuszczów.

Profilaktyka chorób

Zawarty w zielonej kawie kwas chlorogenowy jest antyutleniaczem. Neutralizuje on metale ciężkie o wolne rodniki. Przyjmując preparaty, które zawierają wyciąg z zielonej herbaty możemy więc zahamować proces tworzenia się w organizmie komórek nowotworowych. Suplementy diety z ekstraktem z zielonej herbaty odgrywają więc ważną rolę w profilaktyce nowotworów. Kwas chlorogenowy zwiększa także produkcję przeciwciał, które zwiększają odporność naszego organizmu. Zwiększa on także produkcję żółci, która ułatwia trawienie i wchłanianie przez organizm tłuszczów. Pośrednio więc poprawia funkcjonowanie wątroby. Pełni też dla tego organu funkcję ochronną. Kwas chlorogenowy działa także antygrzybicznie.  W zielonej kawie znajdują się jeszcze inne kwasy: gentyzynowy, galusowy, salicylowy i kawowy. Te dwa pierwsze kwasy występują w zielonej kawie w małej ilości, nie oznacza to jednak, że nie wpływają one korzystnie na organizm. Ich rola sprowadza się do zwalczania bakterii i wirusów. Chronią więc one nasz organizm przed różnego rodzaju infekcjami. Z kolei kwas salicylowy działa przeciwgorączkowo i przeciwzapalnie. Zawarte w zielonej kawie substancje zmniejszają uczucie głodu, pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu, przyspieszają przemianę materii. Kwas kawowy jest silnym antyoksydantem. Działa żółciopędnie, ma właściwości przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe. Mężczyźni, którzy zdecydowali się przyjmować suplementy diety zawierające wyciąg z zielonej kawy o wiele rzadziej cierpieli z powodu kamieni żółciowych. Zawarte w zielonej kawie substancje korzystnie wpływają na koncentrację, pamięć i pracę naszego mózgu.

Jak właściwie przyrządzić zieloną kawę?

Zielona KawaW sklepach ze zdrową żywnością dostępne są gotowe preparaty zawierające wyciąg z zielonej kawy. Z pewnością jednak znajdą się osoby, które zechcą zamiast kapsułek wypić filiżankę świeżo zaparzonego naparu. Sposób zaparzania zielonej kawy w niczym nie różni się od tego, w jaki przygotowujemy napar z palonych ziaren kawy. W zależności od tego, jak mocny napar chcemy otrzymać, do filiżanki wsypujemy od dwóch do trzech łyżeczek kawy. Kawę zalewamy wodą ostudzoną do temperatury przynajmniej 90 stopni. Tylko taka temperatura pozwoli nam zachować wszystkie cenne składniki zawarte w zielonej kawie.  Zaparzanie kawy powinno trwać około dziesięciu minut. Smak zielonej kawy nie należy do intensywnych. Warto więc ją dosłodzić, ale nie używajmy do tego białego cukru. O wiele lepiej sprawdzi się miód lub ksylitol, czyli cukier brzozowy. Smak kawy wzbogacić możemy także szczyptą zmielonego kardamonu, cynamonu lub niewielką ilością mleka. Decydując się na przygotowanie naparu z zielonej kawy, najwygodniej jest wybrać już zmieloną. Jeśli jednak wybierzemy ziarnistą, to pamiętajmy, że jest ona sprężysta i twarda. Trzeba ją więc wcześniej wstępnie rozdrobnić w moździerzu. Dzienna dawka naparu z zielonej kawy nie powinna przekraczać trzech filiżanek. Jeżeli sięgniemy po nią, aby schudnąć, to pierwszą filiżankę kawy powinniśmy wypić na czczo. Pozostałe dwie filiżanki kawy – także tej pitej profilaktycznie – wypijamy na trzydzieści minut przed posiłkiem. Smak zielonej kawy nie każdemu odpowiada. Jeśli my także należymy do tych osób, to możemy ją parzyć łącząc z kawą paloną. Idealna proporcja to jedna część kawy zielonej i dwie części tradycyjnej kawy palonej.

Zielona kawa jest produktem w pełni naturalnym, produktem, który nasz organizm bardzo dobrze toleruje. Stosowana jako suplement diety wspomagający odchudzanie, czy w profilaktyce wielu chorób nie jest odkładana w komórkach naszego ciała w postaci szkodliwych produktów przemiany materii. Jest więc produktem bezpiecznym. Nawet pijąc ją przez długi okres nie spowodujemy w naszym organizmie żadnych niepożądanych skutków ubocznych. Badania nad właściwościami zielonej herbaty prowadzone są od wielu lat przez naukowców między innymi ze Stanów Zjednoczonych i Japonii. Wyniki tych badań jednoznacznie świadczą o tym, iż wspomaga ona odchudzanie oraz może zapobiegać różnego rodzaju chorobom. Osoby, które zdecydują się sięgnąć po zieloną kawę w celu pozbycia się nadwagi nie mogą jednak zapomnieć, że nie jest ona cudownym środkiem odchudzającym. Nie wystarczy pić zieloną kawę, aby schudnąć i wesprzeć organizm dostarczając mu cennych składników. Zielona kawa powinna być uzupełnieniem racjonalnej diety, a nie alternatywą dla zdrowego stylu życia. Jeżeli ktoś myśli, że nie musi zrezygnować z dużej ilości tłuszczów i aktywności fizycznej tylko dlatego, że regularnie pije zieloną kawę, jest w błędzie. Należy przede wszystkim zmienić swój styl życia na bardziej aktywny, odżywiać się zgodnie z zaleceniami lekarzy, a dodatkowo sięgnąć pod zieloną kawę. Tylko łącząc zdrowy styl życia i suplementy zawierające wyciąg z zielonej kawy możemy osiągnąć zamierzone efekty. Bez tego nie uda nam się schudnąć, obniżyć poziomu cholesterolu cukru we krwi. Nie staniemy się zdrowsi.

19 komentarzy

  1. Asia
  2. Marta
  3. Anka
  4. Marek
  5. Kasia
  6. Kamil
  7. Iza
  8. Marika
  9. Aneta
  10. Lidka
  11. Konrad
  12. Sylwia
  13. Grzegorz
  14. Jarek
  15. Michał
  16. Dorota
  17. Magda
  18. Luiza
  19. Kamil